Laatste nieuws

10 mei 2023
Op donderdag 1 juni vindt de tweede KLEP-lunch plaats. Leer tijdens een gezellige lunch van collega's over welke zorgtechnologieën en hulpmiddelen zij gebruiken, wat hun ervaringen zijn en wat het oplevert. Binnen 1,5 uur ben je helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. 
29 mrt 2023
Gisteren, dinsdag 28 maart, organiseerden wij onze eerste KLEP-lunch. Tijdens deze bijeenkomst konden professionals in zorg en welzijn kennismaken met slimme (technologische) hulpmiddelen, die het werk leuker en makkelijker maken. En die cliënten ondersteunen in hun zelfredzaamheid. Zij konden komen Kijken, Leren en Proberen (KLEP) wat technologie kan betekenen.
15 feb 2023
Voor een toekomstbestendige zorg is innovatie hard nodig! ‘Innoveren kan je niet alleen, innoveren doe je samen. Je brainstormt met elkaar, je deelt ervaringen met elkaar en leert van elkaar. Met onze KLEP-lunches geven we je hier alle ruimte voor. De eerste lunch is op dinsdag 28 maart. Ben jij erbij?
20 aug 2020
Dat is een tablet specifiek voor ouderen. Met de Compaan hebben inwoners niet alleen contact met zorgmedewerkers en mantelzorgers.
19 jun 2020
Wij zijn gestart met het leveren van zorg-op-afstand door middel van beeldzorg met de Compaan tablet. Dat is een tablet specifiek voor ouderen.

Veilig beeldbellen met een zorgprofessional en daarmee zelf de regie en uw zelfredzaamheid behouden. In de Hoeksche Waard kan het! Met beeldzorg met de Compaan.

Wat is beeldzorg?
Zorgwaard zet beeldzorg in wanneer iemand ergens ondersteuning bij nodig heeft en hiervoor prima online geholpen kan worden. Naast of in plaats van fysieke zorg. U onderhoudt digitaal contact via de Compaan, een overzichtelijke en simpele tablet speciaal ontwikkeld voor senioren. 
Beeldzorg wordt gebruikt voor verschillende doeleinden. Denk daarbij aan begeleiding en advies bij het innemen van medicatie of het spuiten van insuline, maar ook om een handeling aan te leren of hulp bij verwerking van het verlies van een partner. U heeft zelf de regie, maar wordt door een professional ondersteund bij vragen of onzekerheden. 

Voor wie is beeldzorg en wat kost het?
Ouderen vinden digitale communicatie soms spannend. Bij het gebruik van de Compaan is dat niet nodig. De tablet is heel gemakkelijk in het gebruik, waarbij er niets fout kan gaan. U krijgt namelijk vooraf een uitgebreide instructie vanuit het beeldzorgteam. Hierbij is ook uw mantelzorger van harte welkom.

Beeldzorg wordt geïndiceerd door de wijkverpleegkundige. Die werkt nauw  samen met het beeldzorgteam. Als beeldzorg in wordt gezet als vervangende wijkzorg, is het gebruik van de Compaan voor u gratis. Mocht de wijkzorg beëindigd worden, is het mogelijk om de Compaan tegen een lager tarief over te nemen van de zorgorganisatie. De abonnementskosten van Compaan (€12,95 per maand) komen dan voor rekening van de gebruiker.

Beeldzorgteam
Beeldzorg wordt verzorgd vanuit een gespecialiseerd beeldzorgteam. De zorgmedewerker uit het beeldzorgteam belt met u op een afgesproken tijdstip. U krijgt de oproep binnen op de Compaan, drukt op de groene knop en heeft direct beeld- en spreekverbinding met de zorgmedewerker. Beeldzorg wordt dan ook als zeer persoonlijk ervaren. 

Sociaal netwerk
U kunt niet alleen beeldbellen met het beeldzorgteam. U kunt ook bellen met contactpersonen die u zelf heeft toegevoegd. Hierdoor ontstaat er op uw tablet een veilig sociaal netwerk aan familie en vrienden om contact mee te hebben. U kunt ook foto’s of filmpjes met hen uitwisselen of live meekijken terwijl bijvoorbeeld uw kleinkind zijn nieuwe woonplek laat zien. Zo wordt ver weg, toch dichtbij. 

Spelletjes, waaronder een wekelijkse Bingo, het nieuws lezen of meeluisteren naar de kerkdienst, u hoeft niets meer te missen. Ook niet wanneer u zich even niet fit genoeg voelt om ergens heen te gaan. Met de Compaan kan het allemaal. U kunt zelfs een agenda herinnering aanmaken voor een kappers- of doktersbezoek. 

Hulp bij gebruik
Vindt u het fijn geholpen te worden bij het leren van online boodschappen doen, online bankieren of handige medische informatie opzoeken? Onze samenwerkingspartners De Bibliotheek en Welzijn Hoeksche Waard helpen u graag verder op weg om digitaal vaardiger te worden. 

Kortom, wie kan bellen met een telefoon, kan ook beeldbellen via de Compaan tablet.

Heeft u vragen?
Stel deze aan uw wijkverpleegkundige of stuur een mail naar beeldzorgteam@zorg-waard.nl

Bent u benieuwd hoe beeldzorg werkt? Bekijk dan hier de animatie.
Wil je weten hoe een mantelzorger, cliënt en zorgprofessional het gebruik van de Compaan ervaren? Klik dan hier het filmpje.

Ervaringsverhalen beeldzorg
De heer H. is erg gesteld op zijn privacy en zelfredzaamheid. Hij heeft COPD en periodes waarbij zijn benauwdheidsklachten hem kunnen beperken in zijn dagelijkse doen en laten. In eerste instantie ontving meneer één keer per week beeldzorg via het beeldzorgteam. Tijdens dit zorgmoment werd de gezondheidssituatie en bijbehorende klachten met hem besproken. Door achteruitgang van zijn gezondheidssituatie, werd hij tijdelijk opgenomen in het ziekenhuis. De arts in het ziekenhuis wilde dat meneer dagelijks thuis gemonitord werd door de wijkzorg in verband met zijn benauwdheid. Meneer had de zorg vanuit het beeldzorgteam als prettig ervaren en heeft zelf voorgesteld om dagelijks zorg via het beeldzorgteam te ontvangen.

Mevrouw V. (80) vindt het lastig om hulp te vragen. Zij voelt zich snel te veel en lost eventuele problemen het liefste zelf op. Zij ontvangt één keer per week zorg van het beeldzorgteam en ze wordt twee keer per week door het wijkteam ondersteund bij het douchen. Mevrouw V had een beeldzorgmoment met haar vaste beeldzorgteammedewerker en deze merkte op dat zij ernstig benauwd overkwam. Ze wilde zelf de huisarts niet bellen en gaf aan liever de wachten tot de volgende dag als er iemand van het wijkteam langskwam. De beeldzorgmedewerker heeft haar weten te overtuigen om direct actie te ondernemen en heeft contact opgenomen met de wijkverpleegkundige. Deze is polshoogte gaan nemen, waarna mevrouw naar het ziekenhuis moest. De arts gaf aan dat mevrouw niet langer had moeten wachten, omdat zij het anders waarschijnlijk niet had overleefd. Toen mevrouw weer thuis was uit het ziekenhuis en weer een beeldzorgmoment had, gaf zij aan dat het beeldzorgteam haar leven heeft gered.